תחזוקה נכונה של שיש

משטח העבודה במטבח – שבמקרים רבים נקרא פשוט "שיש", למרות שבחלק מהמקרים הוא מיוצר מחומרי גלם אחרים כגון גרניט פורצלן, גרניט טבעי או קוריאן – הוא אחד הפריטים הדומיננטיים ביותר בחלל. בנוסף הוא גם אחד המרכיבים היחסית יקרים במטבח. על-מנת ליהנות ממנו במשך שנים רבות, כדאי מאוד לשמור עליו. לצורך תחזוקה נכונה של שיש תוכלו להיעזר בהמלצות הבאות.

שימוש בהתאם לסוג השיש

משטחי עבודה כמו מפורצלן, נאוליט, למינם, ספיאן סטון, אטלס או אינפיניטי אינם רגישים לחום – בגלל שהם מבוססים על גרניט פורצלן – ולכן אפשר להניח עליהם סירים ומחבתות גם באופן ישיר.

ניקוי מידי של כל כתם

הפעילות במטבח, ובפרט אם היא מתאפיינת באינטנסיביות רבה, מייצרת באופן טבעי כתמים. רטבים למיניהם, יין, קפה, שומנים, תבלינים שכוללים פיגמנט צבע עוצמתי – כל אלה עלולים להשאיר מזכרת לא אסתטית על השיש. אגב, גם מים עלולים להכתים שיש ולכן גם שלוליות קטנות חשוב לפנות באופן מידי.

עוד כדאי לדעת שגם בהקשר הזה יש הבדל בין סוגי המשטחים השונים. יש משטחי עבודה שמתאפיינים בכמות מועטה של נקבוביות, ולכן החומרים המכתימים לא מחלחלים לתוכם. לעומת זאת יש משטחים כמו למשל השיש הטבעי שעלולים לספוג כתמים. בכל מקרה ההמלצה היא לנקות כל כתם מיד כשהוא נוצר, כך שתוכלו להיות בטוחים שהחומרים לא ייספגו בתוך המשטח.

להימנע מחיתוך ישירות על השיש

שיש אבן רגיש גם לשריטות, ולכן אם תבצעו את פעולות ההכנה ישירות על המשטח – למשל חיתוך עם סכין חדה – התוצאה עלולה להיות פגם בלתי הפיך. משטחים חסינים יותר כמו אינפיניטי, למינם או אטלס פלאן חשופים הרבה פחות לסכנת שריטות וחבטות, ולכן אם בחרתם בשיש מסוגים אלה ההתנהלות שלכם במטבח יכולה להיות חופשיה יותר.

מריחת סילר אחת לחצי שנה

המלצה נוספת לטובת תחזוקה נכונה של שיש היא מריחת סילר – חומר שמבטיח איטום טוב יותר של המשטח. התדירות הרצויה היא פעמיים בשנה, ואפילו מעט יותר אם אתם משתמשים במשטח העבודה במשך שעות רבות בכל יום. בדרך זו המשטח יהיה פחות רגיש לספיגת נוזלים וחומרים אחרים, ולכן יצטברו בו הרבה פחות כתמים.

שימוש בחומרי ניקוי ייעודיים לפי סוג השיש

על-מנת לשמור על הסטריליות של משטח העבודה, ובאופן כללי על המטבח נקי, אתם צריכים מן הסתם להשתמש גם בחומר ניקוי. חשוב מאוד להתאים את החומר שאיתו מנקים את משטח העבודה לסוג החומר שממנו מיוצר המשטח – ישנם חומרי ניקוי ייעודיים לשיש טבעי, לגרניט טבעי, לגרניט פורצלן וכו'. כשקונים את משטח העבודה בחברה מקצועית באמת תקבלו גם הנחיות מפורטות לגבי סוגי החומרים המתאימים ולגבי אלה שבהם אסור להשתמש.

תיקונים – רק עם מקצוענים בתחום

אם הקפדתם לקנות משטח עבודה איכותי – האופציות המומלצות הן כאמור דקטון, סיליסטון, נאוליט, למינם, אטלס פלאן וגם שיש אבן קיסר מספק יחס עלות תועלת משתלם – הוא ישרת אתכם במשך שנים רבות. עם הזמן, גם כשמקפידים על תחזוקה נכונה, ייתכנו סדקים (במיוחד בשיש טבעי). בעיה אחרת שמתרחשת לעיתים היא התנתקות של הקאנט. בכל מקרה כזה, וגם כשרוצים ללטש את המשטח הקיים כדי לחדש אותו, חשוב לפנות אך ורק למקצוענים בעלי ניסיון רלוונטי.

בודק...