שיש למטבח ומשטחים – המדריך המלא

המטבח הפך בשנים האחרונות לחלל חשוב במיוחד בבתים רבים. אנחנו מבלים בו יותר ויותר זמן, מביאים לידי ביטוי כישרון קולינרי ויצירתיות, ולכן באופן טבעי זקוקים למקום שמותאם אלינו באופן מושלם. אחת הבחירות החשובות ביותר היא של משטח העבודה, ומאחר שיש מגוון רחב מאוד של אפשרויות כדאי להקדיש לבחירה הזו תשומת לב ומחשבה.

שיש למטבחים – לא רק שיש

כמעט כולנו קוראים למשטח העבודה "שיש", ובהתאם מחפשים שיש למטבח. כדאי לדעת שהמונח שיש למטבחים השתרש עוד בימים שבהם זו הייתה האופציה הכמעט היחידה – אבל כיום יש גם חומרי גלם חדשניים שהם בכלל לא שיש, וכדאי כמובן להכיר גם אותם. בפרט מדובר על פורצלן, גרניט טבעי וגרניט פורצלן.

עוד דבר שחשוב לקחת בחשבון הוא שיש גם מותגים שהפכו שמות נפרדים למשטחי עבודה – אבן קיסר, נאוליט, אינפיניטי, אטלס פלאן, נאוליט, למינם, דקטון ועוד. המותגים המובילים האלה מהווים באופן טבעי אפשרות מומלצת במיוחד, כשהמפתח לבחירה הטובה ביותר הוא התאמה מדויקת לצרכים הספציפיים שלכם.

משטחים למטבח לפי חומר הגלם

שיש: שיש הוא אבן טבעית שנחצבת במקומות שונים גם בארץ וגם בעולם. האבן משמשת למגוון רחב של מטרות ובהן מצבות, חיפויים וגם משטחי עבודה. בדרך כלל הגוון של השיש בהיר והמראה שלו נעים ומשרה חמימות במטבח. מצד שני הוא נחשב לחומר גלם עדין יחסית, ובמטבחים שהפעילות בהם אינטנסיבית הוא עלול לספוג לכלוכים רבים וכתמים וגם להיסדק.

גרניט טבעי: כמו השיש גם גרניט הוא מחצב שמתפתח בטבע, אבל יש גם הבדל משמעותי – הגרניט נוצר במשך שנים רבות תחת חום גבוה מאוד ולחצים חזקים, ולכן התוצאה היא אבן בעלת חוסן רב, ובהתאם משטח עבודה למטבח עם עמידות גבוהה. יחד עם זאת משטחי גרניט טבעי בהירים עלולים להפוך למוכתמים עם השנים והם גם רגישים לכימיקלים חזקים (ולכן לא כל חומר ניקוי מתאים להם).

גרניט פורצלן: פורצלן הוא חרס גרוס דק-דק ודחוס בלחץ גבוה ובחום רב. גרניט פורצלן נוצר כשמעשירים את החרס, עוד לפני הגריסה, בקוורץ ובחומרים נוספים שתורמים לקשיחות של התוצאה הסופית. בזכות עובדה זו משטח עבודה מגרניט פורצלן (שלפעמים נקרא גם בטעות שיש גרניט פורצלן) מתאפיין בעמידות מרבית גם לשחיקה וגם למים.

היתרונות והחסרונות של כל סוגי המשטחים

כאמור במקרים רבים כשמחפשים שיש למטבח, או ליתר דיוק משטח עבודה למטבח, ההשוואה היא בין המותגים השונים, כשבין האופציות המומלצות ביותר: אינפיניטי, אבן קיסר, אטלס פלאן, למיהם, נאוליט ודקטון.

אינפיניטי

חברה איטלקית עם ניסיון רב מאוד בייצור משטחי עבודה למטבחים. זהו משטח גרניט פורצלן שהיתרונות שלו הם עיצוב מרהיב עין (אסתטיות איטלקית במיטבה!), עמידות לשריטות וגם לחום (ניתן להניח עליו סירים לוהטים בלי חשש), וכמו כן קל מאוד לנקות אותו.

החיסרון הוא המחיר היחסית גבוה, אם כי בחישוב יחס עלות-תועלת זו בהחלט אופציה משתלמת.

אבן קיסר

אבן קיסר היא חברה ישראלית ותיקה שמצליחה גם במדינות רבות ברחבי העולם. החברה מציעה שני סוגי שיש למטבח: קוורץ ופורצלן. הקוורץ חזק מאוד ואילו הפורצלן עדין ואלגנטי.

היתרונות העיקריים של הקוורץ הם פרקטיים: הוא עמיד מאוד גם לחום וגם לשריטות וחבטות, קל לנקות אותו וגם נוח מאוד לעבוד איתו ולהתאים אותו באופן מושלם לכל מטבח. היתרון הבולט של הפורצלן הוא המחיר הנוח שלו.

אטלס פלאן

מותג איטלקי נוסף שמציע אסתטיות מרשימה ובחירה בין מספר סוגי מרקמים: טבעי, מבריק ומשי. בנוסף אין בו כמעט נקבוביות ולכן הוא לא סופג לכלוכים ולא נוצרים בו כתמים. מבחינת מחיר הוא נמצא בדרך כלל בטווח הביניים.

למינם

גם למינם הוא משטח עבודה מגרניט פורצלן שמיוצר באיטליה. היתרונות הייחודיים לו הם הבחירה הרחבה של עובי המשטח (מ-3 מ"מ ועד 20 מ"מ), ואפשרויות הבחירה גם של הגודל (כך שנדרשים מינימום חיבורים כשמרכיבים את המשטח במטבח ספציפי). החסרונות הם עיצוב מוגבל ומחיר יחסית גבוה.

נאוליט

משטח עבודה של נאוליט – חברה ספרדית שמיוצר בטכנולוגיה חדשנית. טכנולוגיה זו מחקה את התהליך שיוצר בטבע את הגרניט, ולכן התוצאה היא משטח עבודה עמיד מאוד בעל עיצוב יוקרתי (כולל בחירה בין שלל מרקמים). החיסרון הוא העלות, אם כי התוצאה מצדיקה את ההשקעה.

דקטון

דקטון הוא מותג נחשב של חברה ספרדית מובילה. היתרונות של משטח דקטון הם העמידות המעולה גם לחום וגם לקרינה (במטבחים חשופים לשמש במשך שעות רבות), גם לשריטות וגם ללכלוכים, כולל במטבחים הפעילים ביותר.

בודק...